A Place to Belong: Creating a Community of Care, Trust, and Joy
In a world that moves quickly and constantly changes, children need a place where they can feel safe, accepted, and deeply connected – a place to belong. A preschool is more than just a place to learn and develop; it is a place where each child is seen, valued, loved, and nurtured in an environment built on care, trust, and joy. Start your child’s journey here at Four Leaves International School Tokyo!
変化の激しい現代社会において、子どもたちには安心できて、受け入れられ、深いつながりを感じられる場所――「自分の居場所」が必要です。幼稚園は、ただ学びや成長の場であるだけでなく、一人ひとりの子どもが見守られ、大切にされ、愛され、そして喜びと信頼に満ちた環境の中で育まれる場所でもあります。
お子さまの大切な第一歩を、Four Leaves International School Tokyoで始めてみませんか?
The Foundation of Belonging
Belonging is not just a feeling; it is a developmental need that is necessary for a child to develop. Research in early childhood education emphasizes that a keen sense of belonging positively influences a child’s emotional well-being, academic engagement, and future social relationships (Baumeister & Leary, 1995). When children feel connected and trusted by their peers and teachers, they become more confident, cooperative, and curious learners.
We create this foundation the first moment a child walks through our doors At Four Leaves International School Tokyo. Our teachers take time to learn about a new student's personality, cultural background, and individual rhythm. This connection fosters a sense of trust, the kind that allows children to make mistakes, take risks, and more importantly grow from them.
「居場所」の土台
「居場所」はただの感情ではなく、子どもが成長するうえで欠かせない発達上のニーズです。幼児教育の研究では、強い「所属感(belonging)」が子どもの情緒的な安定、学習への意欲、そして将来の人間関係に良い影響を与えることが示されています(Baumeister & Leary, 1995)。子どもたちが仲間や先生とのつながりを感じ、信頼されていると感じると、自信を持ち、協力的で、好奇心旺盛な学び手になります。
私たちフォーリーブス・インターナショナルスクール東京では、子どもが初めて教室の扉をくぐる瞬間から、この「居場所の土台」を築き始めます。教師たちは、新しい子ども一人ひとりの性格、文化的背景、そして個々のリズムを丁寧に理解することに時間をかけます。このつながりが信頼関係を生み出し、子どもが失敗をし、挑戦をし、そしてそこから成長していくための安心感を育んでいくのです。
Rituals of Connection
Same with the routines, every day we build connections with each other from morning greetings to shared snack times and that they are opportunities to bond with one another. Children learn to listen, share, and support one another, slowly forming the roots of empathy, kindness, and belonging. These small moments repeatedly tell children that they are not alone, and that their feelings matter, and that they are part of something bigger, a community.
つながりの儀式
ルーティンと同じように、私たちは毎日、朝のあいさつからおやつの時間まで、さまざまな場面でお互いにつながりを築いています。これらは子どもたちが関わり合い、絆を深める大切な機会です。子どもたちは耳を傾けること、分かち合うこと、助け合うことを学びながら、少しずつ共感、思いやり、そして「居場所」の根を育んでいきます。
こうした日々の小さな出来事が繰り返されることで、子どもたちは「自分はひとりじゃない」「自分の気持ちは大切にされている」「自分は何か大きなもの――コミュニティ――の一部なんだ」と感じることができるのです。
Care for the Whole Child
Belonging means being cared for, not just academically, but emotionally and socially. We integrate emotional literacy and self-regulation into everyday interactions, children are taught to name their feelings, ask for help, and support their friends. Teachers support gentle conflict resolutions and guide children to build respectful relationships.
This culture of care does not just benefit the child; it benefits the whole community and families too. At Four Leaves International School Tokyo, we work closely with parents, maintaining open communication and celebrating each child’s milestones together. This partnership gives parents the sense that school is not a separate world, but an extension of home.
子ども全体へのケア
「居場所がある」ということは、学習面だけでなく、感情面や社会性の面でも大切にされているということです。フォーリーブス・インターナショナルスクール東京では、日々の関わりの中に感情の理解(エモーショナル・リテラシー)や自己調整の力を取り入れています。子どもたちは、自分の気持ちに名前をつけること、助けを求めること、友達を思いやることを学んでいきます。
教師たちは、優しい声かけと共に衝突の仲介を行い、子どもたちが互いを尊重する関係を築けるよう導きます。
この「ケアの文化」は、子ども一人ひとりにとってプラスになるだけでなく、学校全体のコミュニティ、そしてご家庭にも良い影響を与えます。私たちは保護者の方々と密に連携し、オープンなコミュニケーションを大切にしながら、お子さまの成長の節目を共にお祝いしています。このようなパートナーシップによって、学校は家庭とは別の場所ではなく、「家庭の延長」として自然に感じていただけるのです。
A small snippet of our Fur Leaves International School Tokyo community, more than a school – this is home.
Four Leaves International School Tokyo のコミュニティの小さなひとコマ。ここは、ただの学校ではなく、「もうひとつの家」です。
Joy as the Heart of Learning
Laughter in the garden, wonder in nature, curiosity from science experiments, helping a friend, exploring new topics, reading a book – these moments are all at the heartbeat of Four Leaves International School Tokyo. Joy is the easiest sign that a child feels safe and free to be themselves.
When children belong, learning becomes joyful, relationships become meaningful, and school becomes a place where they look forward to each day.
学びの中心にある「よろこび」
お庭での笑い声、自然の中での驚き、科学実験から生まれる好奇心、友達を助けること、新しいテーマへの探求、そして本を読むひととき――これらすべてが、フォーリーブス・インターナショナルスクール東京の鼓動そのものです。
「よろこび」は、子どもが安心し、自分らしくいられていることの何よりのサインです。
子どもに「居場所」があるとき、学びは楽しくなり、人間関係には意味が生まれ、学校は毎日が楽しみになる特別な場所になります。
Final Thought
As children grow to become adults, they will encounter many teachers, friends, and classrooms. The experience of truly belonging, of feeling held in a community that sees them and loves them – is something that lasts.
At Four Leaves International School Tokyo we are proud to offer that first, unforgettable experience of belonging. A place where each child begins their journey not just as a student, but as a valued member of a community.
最後に
子どもたちは成長するにつれて、たくさんの先生や友達、そして教室に出会っていきます。その中でも、「本当に居場所がある」と感じられる経験――自分が見守られ、愛され、受け入れられるコミュニティの中にいるという感覚――は、生涯心に残るものです。
フォーリーブス・インターナショナルスクール東京では、その「最初の、忘れられない居場所の体験」をお届けできることを誇りに思っています。ここは、子どもたちがただの「生徒」としてではなく、コミュニティの大切な一員として、その旅路を歩み始める場所です。
References
Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497–529.
Osterman, K. F. (2000). Students need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323–367.