The Magic of Everyday Routines: How Consistency Helps Children Thrive
Consistency is the power to almost any development of skills and learning of life. At Four Leaves International School Tokyo, the simple daily rhythms and tasks can shape a solid foundation for a child’s emotional, social, and cognitive development. Just showing up to school is consistent for the children and it builds a routine for the child to stick to and build their future self with consistency.
一貫性は、あらゆるスキルの習得や人生の学びにおいて大きな力を持っています。Four Leaves International School Tokyoでは、日々のシンプルなリズムや活動が、子どもの感情的・社会的・認知的な発達の土台を築いていきます。
子どもたちにとって、毎日学校に通うこと自体が「一貫性」であり、それが日常のリズムを生み、やがて自分らしい未来を築いていく習慣となるのです。
Why Routines Matter
Regular routines provide structure and a sense of security. Without routines, things will get messy and out of hand. According to developmental psychologist Dr. Laura Markham, “routines give children a sense of security and help them develop self-discipline.” When children know what to expect, whether it is washing their hands before snack time or gathering for morning circle, they feel more confident and in control of their environment.
This sense of predictability is particularly important during early childhood, a time when kids rapidly change and growth. Routines act as anchors, helping children process their experiences and develop a sense of time. Consistency allows their brains to focus not on wondering what is next, but on engaging fully in the moment.
ルーティンが大切な理由
規則的なルーティンは、子どもたちに安心感と秩序ある生活の枠組みを提供します。ルーティンがなければ、生活は混乱し、物事が手に負えなくなってしまうこともあります。発達心理学者のローラ・マーカム博士によると、「ルーティンは子どもに安心感を与え、自己管理能力の発達を助けます」。
たとえば、おやつの前に手を洗うことや、朝のサークルに集まることなど、何が起こるかを子どもが理解していると、自信を持ち、自分の環境をコントロールできているという感覚を持つことができます。
特に幼児期は、心身の成長と変化が著しい時期であり、この「予測できる安心感」は非常に重要です。ルーティンは子どもたちの経験を整理し、時間の感覚を育てるための「アンカー(錨)」のような役割を果たします。一貫性のある生活により、子どもたちは「次に何が起きるのだろう」と不安になるのではなく、今この瞬間に集中して取り組むことができるのです。
Building Independence and Responsibility
Our daily routines at Four Leaves International School Tokyo not just guide the students but empower each child to take ownership of their actions. Children put away their own shoes, backpacks, set up the table, clean up after themselves, etc. These small tasks promote responsibility, autonomy, problem solving skills and consistency.
A study from the University of Albany found that preschoolers with consistent routines at home and school demonstrated better executive function, including skills like attention, working memory, and emotional regulation (Ferretti & Bub, 2017). These are the skills that children need for academic success later in life.
自立心と責任感を育むために
Four Leaves International School Tokyoでは、毎日のルーティンが子どもたちを導くだけでなく、一人ひとりが自分の行動に責任を持つ力を育んでいます。たとえば、靴やリュックを自分で片付けたり、テーブルを準備したり、自分の使ったものをお片付けしたりすることで、子どもたちは自然と責任感や自主性、問題解決能力、そして一貫性を身につけていきます。
アルバニー大学の研究(Ferretti & Bub, 2017)では、家庭や園で一貫したルーティンを持つ幼児は、注意力、ワーキングメモリー、感情のコントロールといった「実行機能」がより優れていることが示されました。これらのスキルは、将来的な学習の成功にもつながる大切な基礎力です。
Our students at Four Leaves International School Tokyo accomplishing their daily routines by lining up and preparing for lunch
の生徒たちは、毎日のルーティンをこなしながら、列に並んで昼食の準備をしています。
Emotional Wellbeing Through Repetition
It can be difficult for young children to transition between school and their parents, especially the young ones. Routines offer reassurance and comfort emotionally like a soft rhythm beating through the day. When these transitions are consistent, they become easier to manage, and our kids enjoy our school at Four Leaves International School Tokyo.
Our teachers give gentle reminders to students to make transitions feel familiar and easier. Over time, these predictable routines help children manage their emotions and develop resilience. It is in these quiet, repeated moments that self-regulation begins to take root.
繰り返しによる心の安定
特に幼い子どもたちにとって、学校への登園や保護者との別れは、大きな負担になることがあります。そんなとき、ルーティンは一日をやさしく包むリズムのように、心の安心と落ち着きを与えてくれます。移行の流れが一貫していることで、子どもたちは徐々に状況に慣れ、Four Leaves International School Tokyoでの園生活を楽しめるようになります。
先生たちは、子どもたちが安心して次の活動に移れるよう、やさしい声かけやリマインダーを日々行っています。こうした予測可能なルーティンは、子どもたちが自分の感情を理解し、調整できる力=レジリエンス(回復力)を育む助けとなります。このような静かで繰り返される日々の積み重ねの中で、子どもたちの「自己調整力」が少しずつ育っていくのです。
Supporting Language and Cognitive Growth
Consistency is crucial when learning a language and kids usually learn a language faster when they are young and that it becomes embedded in their brains. At Four Leaves International School Tokyo, children speak English every day and learn through repetition, and repeated exposure to language rich activities such as story time, calendar discussions, and singing which helps their vocabulary skills. Dr. Kathy Hirsh-Pasek, an expert in early childhood learning, notes that “learning happens in the moments when we scaffold children’s experiences in consistent, meaningful ways.”
言語と認知の発達を支えるために
言語の習得において、一貫性はとても重要です。特に幼い子どもは言語を吸収する力が高く、繰り返しの体験によって脳に深く定着していきます。Four Leaves International School Tokyoでは、子どもたちは毎日英語を使いながら、繰り返しを通して自然に学んでいきます。ストーリータイムやカレンダーの話し合い、歌など、言語が豊かな活動を何度も体験することで、語彙力や表現力が育まれていきます。幼児教育の専門家キャシー・ハーシュ=パセック博士は、「学びは、子どもの体験を一貫性と意味のある形で支える瞬間に起きる」と述べています。
Consistency and Care Go Hand-in-Hand
It is important to note that routines are not about control or discipline; they are about care. At Four Leaves International School Tokyo, we view routines as rituals of love. A warm greeting in the morning, play time, shared laugh at lunch, rest time – these recurring events help build relationships between children and their teachers. Over time, these bonds become emotional safety that supports all other areas of development.
Routines can vary from person to person and that is right to say that people without a consistent routine tend to get depressed easily. At Four Leaves International School Tokyo, we believe that within the rhythm of the day lies the melody of a thriving child that is better preparing themselves for the future.
一貫性とケアは手を取り合うもの
ルーティンはコントロールや規律のためのものではなく、ケアのためのものだということを理解することが大切です。フォーリーブス・インターナショナルスクール東京では、ルーティンを「愛の儀式」と捉えています。朝の温かい挨拶、遊びの時間、昼食時の笑い合い、休憩時間―これらの繰り返される出来事が子どもたちと教師の間の関係を築きます。時間をかけてこれらの絆は、あらゆる発達の基盤となる「心の安全基地」となっていきます。
ルーティンは人それぞれ異なり、一貫したルーティンがない人は気分が落ち込みやすいと言っても間違いではありません。フォーリーブス・インターナショナルスクール東京では、一日のリズムの中にこそ、未来に向けてより良く成長する子どもたちのメロディーがあると信じています。
References
Ferretti, L. K., & Bub, K. L. (2017). The influence of family routines on the resilience of low-income preschoolers. Journal of Applied Developmental Psychology, 52, 172–181.
Markham, L. (2012). Peaceful Parent, Happy Kids: How to Stop Yelling and Start Connecting. TarcherPerigee.
Hirsh-Pasek, K., & Golinkoff, R. M. (2003). Einstein Never Used Flashcards: How Our Children Really Learn—and Why They Need to Play More and Memorize Less. Rodale.